Funkcje prelingwalne
Rozwój mowy warunkowany jest prawidłowym rozwojem tzw. funkcji prelingwalnych. Niezwykle ważne jest wspomaganie ich prawidłowego rozwoju, gdyż zaburzenia jednej z tych funkcji mogą skutkować wystąpieniem zaburzeń mowy.
Na funkcje prelingwalne składa się:
Ssanie pokarmu z piersi. Ta czynność angażuje ponad 40 mięśni (w tym języka, warg, żuchwy i policzków).
Karmienie łyżeczką. To ważny punkt w nauce jedzenia – czynność ta wzmacnia okrężne mięśnie ust, uczy prawidłowej pracy języka.
Picie z otwartego kubeczka. Rozwija sprawność mięśni ust – obie wargi, policzki oraz inne mięśnie twarzy pracują na to, by utrzymać szczelność między kubeczkiem a ustami. Dodatkowo, co także ma wielkie znaczenie, picie z otwartego kubka ćwiczy malucha w regulacji połykania i oddychania.
Nauka gryzienia i później żucia. Aby gryzienie było skuteczne, muszą w nim uczestniczyć dziąsła, zęby, język, kości żuchwy i szczęki. Są to te same narządy, których sprawność potrzebna jest do prawidłowej artykulacji, a których zaburzony rozwój przyczynia się do wad wymowy oraz nieprawidłowego zgryzu. Gryzienie angażuje wszystkie mięśnie jamy ustnej, dlatego ucząc dziecko gryźć dajemy mu najlepszy trening wspierający bezpośrednio rozwój mowy.