Logorytmika
Logorytmika jest połączeniem terapii logopedycznej z rytmiką i ma oddziaływać na sferę słuchowo-ruchową dziecka. Ponieważ prowadzona jest zawsze w formie zabawy, dzieci chętnie biorą w niej udział, a poprzez naśladowanie uczą się poprawnie wykonywać ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne i słuchowe.
Główne cele logorytmiki:
- doskonalenie wymowy i komunikacji językowej;
- korygowanie zaburzeń słuchu;
- uwrażliwienie na cechy wspólne muzyki i mowy, takie jak: rytm, melodia, tempo, dynamika i barwa dźwięku;
- kształtowanie prawidłowych nawyków artykulacyjnych i ruchowych;
- doskonalenie koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej;
- kształtowanie orientacji przestrzennej i lateralizacji;
- wyciszanie nadmiernego napięcia lub odwrotnie – aktywizowanie do spontanicznego lub zorganizowanego rytmem ruchu.
Atuty logorytmiki:
Ćwiczenia ruchowe w połączeniu z piosenką, poza kształceniem funkcji psychoruchowych:
- kształcą wydolność aparatu głosotwórczego;
- regulują oddech;
- usprawniają aparat artykulacyjny.
Zabawy i ćwiczenia rytmiczno-ruchowe przy muzyce, oprócz zaspakajania naturalnej potrzeby ruchu, wyrabiają:
- spostrzegawczość;
- pamięć;
- uwagę;
- szybką reakcję na sygnały;
- aktywizują umysł;
- rozwijają koordynację ruchów;
- mobilizują do działania;
- kształcą umiejętność samoopanowania;
- uwrażliwiają dzieci na zróżnicowane struktury czasowe przebiegów rytmicznych muzyki;
- zwiększają wydolność rytmiczno-ruchową aparatu mięśniowo-ruchowego dziecka;
- usprawniają aparat ruchowy mowy.
Rytmizowana mowa w formie ćwiczeń logorytmicznych ćwiczy:
- pamięć ogólną i muzyczną;
- aparat mowy;
- poczucie rytmu;
- poczucie metrum;
- poczucie tempa i dynamiki.
Szczególnym elementem, który mobilizuje dziecko do ćwiczeń jest akompaniament naturalny i perkusyjny, zaznaczający rytm słów, podkreślający metrum i pełniący funkcje ilustracyjne.
Ćwiczenia realizowane na zajęciach logorytmiki:
- oddechowe i fonacyjne;
- artykulacyjne (wywoływanie, doskonalenie i utrwalanie głosek);
- prozodii mowy;
- usprawniające narządy artykulacyjne;
- usprawniające dużą i małą motorykę;
- słuchowe;
- koordynacji wzrokowo- ruchowej i wzrokowo-słuchowo-ruchowej;
- śpiew i ruch przy muzyce, odtwarzanie i tworzenie muzyki;
- gra na instrumentach perkusyjnych.