Logorytmika

Logorytmika jest połączeniem terapii logopedycznej z rytmiką i ma oddziaływać na sferę słuchowo-ruchową dziecka. Ponieważ prowadzona jest zawsze w formie zabawy, dzieci chętnie biorą w niej udział, a poprzez naśladowanie uczą się poprawnie wykonywać ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne i słuchowe.

Główne cele logorytmiki:

  • doskonalenie wymowy i komunikacji językowej;
  • korygowanie zaburzeń słuchu;
  • uwrażliwienie na cechy wspólne muzyki i mowy, takie jak: rytm, melodia, tempo, dynamika i barwa dźwięku;
  • kształtowanie prawidłowych nawyków artykulacyjnych i ruchowych;
  • doskonalenie koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej;
  • kształtowanie orientacji przestrzennej i lateralizacji;
  • wyciszanie nadmiernego napięcia lub odwrotnie – aktywizowanie do spontanicznego lub zorganizowanego rytmem ruchu.

Atuty logorytmiki:

Ćwiczenia ruchowe w połączeniu z piosenką, poza kształceniem funkcji psychoruchowych:

  • kształcą wydolność aparatu głosotwórczego;
  • regulują oddech;
  • usprawniają aparat artykulacyjny.

Zabawy i ćwiczenia rytmiczno-ruchowe przy muzyce, oprócz zaspakajania naturalnej potrzeby ruchu, wyrabiają:

  • spostrzegawczość;
  • pamięć;
  • uwagę;
  • szybką reakcję na sygnały;
  • aktywizują umysł;
  • rozwijają koordynację ruchów;
  • mobilizują do działania;
  • kształcą umiejętność samoopanowania;
  • uwrażliwiają dzieci na zróżnicowane struktury czasowe przebiegów rytmicznych muzyki;
  • zwiększają wydolność rytmiczno-ruchową aparatu mięśniowo-ruchowego dziecka;
  • usprawniają aparat ruchowy mowy.

Rytmizowana mowa w formie ćwiczeń logorytmicznych ćwiczy:

  • pamięć ogólną i muzyczną;
  • aparat mowy;
  • poczucie rytmu;
  • poczucie metrum;
  • poczucie tempa i dynamiki.

Szczególnym elementem, który mobilizuje dziecko do ćwiczeń jest akompaniament naturalny i perkusyjny, zaznaczający rytm słów, podkreślający metrum i pełniący funkcje ilustracyjne.

Ćwiczenia realizowane na zajęciach logorytmiki:

  • oddechowe i fonacyjne;
  • artykulacyjne (wywoływanie, doskonalenie i utrwalanie głosek);
  • prozodii mowy;
  • usprawniające narządy artykulacyjne;
  • usprawniające dużą i małą motorykę;
  • słuchowe;
  • koordynacji wzrokowo- ruchowej i wzrokowo-słuchowo-ruchowej;
  • śpiew i ruch przy muzyce, odtwarzanie i tworzenie muzyki;
  • gra na instrumentach perkusyjnych.