Terapia neurologopedyczna
Terapia neurologopedyczna ukierunkowana jest na likwidowanie zaburzeń komunikacyjnych spowodowanych uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego.
Do uszkodzeń mózgu dochodzi wskutek chorób neurologicznych, urazów czaszkowo-mózgowych, udarów niedokrwiennych lub krwotocznych mózgu, pojawienia się guzów, a także w wyniku ich operacyjnego usunięcia.
Wskazania
- afazja;
- dyzartria;
- alalia;
- mózgowe porażenie dziecięce;
- wady wrodzone centralnego układu nerwowego;
- wady genetyczne;
- niepełnosprawność sprzężona;
- uszkodzenia mózgu;
- choroby neurologiczne;
- autyzm.
Cele terapii
- rozbudowanie zasobu słownictwa czynnego i biernego;
- usprawnienie motoryki narządów mowy;
- poprawienie jakości funkcji językowej, oddechowej, fonacyjnej;
- wypracowanie alternatywnych zachowań komunikacyjnych.
Do odbudowy sytemu językowego i sprawności komunikacyjnej wykorzystujemy zdolności kompensacyjne mózgu. Wybór metody usprawniania zależy od rodzaju zaburzenia, indywidualnych potrzeb pacjenta oraz jego kondycji zdrowotnej.
Metody
- ćwiczenia kształtowania oddechu dla mowy, wyrabiania oddechu przeponowego, wydłużanie fazy wydechowej, ćwiczenia ekonomii oddechu, umiejętności synchronizowania pauz oddechowych z całością treści wypowiedzi;
- ćwiczenia głosowe, kształtowania właściwej tonacji, rozciąganie głosek, modulowanie siły głosu i brzmienia głosek w sylabach, wyrazach, zdaniach;
- ćwiczenia słuchowe, usprawnianie odbioru bodźców akustycznych, rozpoznawanie wrażeń słuchowych, ćwiczenia poczucia rytmu i intonacji;
- ćwiczenia wizualizacji, kontroli wzrokowo-dotykowej, objaśniające ułożenie narządów artykulacyjnych według określonego schematu, uczulanie miejsc artykulacji;
- ćwiczenia artykulacyjne, usprawniające funkcjonowanie narządów mowy;
- wywoływanie głosek w izolacji, utrwalanie ich poprawnej realizacji w logotomach, wyrazach, zdaniach, z nasileniem głoski trenowanej;
- ćwiczenia fonetycznych modyfikacji, ćwiczenia rytmizujące;
- ćwiczenia leksykalne i rozwijające mowę.
Jednym z najważniejszych aspektów terapii jest współpraca z najbliższym otoczeniem pacjenta, praca nad motywacją pacjenta, mobilizowanie go do aktywnego i świadomego działania na rzecz poprawy zdolności mowy i komunikacji.